בעבר לא מכרו מוצרים באריזות. סוחר שרצה למכור קמח, היה מודד את הכמות הרצויה מכניס אותה לשקית חומה פשוטה מנייר ומציין את שם המוצר על גב השקית. השקית החומה הפשוטה שהמילה "קמח" הופיעה עליה הייתה אחת האריזות הראשונות. על השקית לא צויינו שם היצרן, מידע תזונתי או כל מידע אחר המופיע כיום על האריזה. לכן נותרו האריזות כפי שהן שנים רבות ללא שינוי והותאמו לרוח השוק. הדבר היחיד שהאריזה נועדה לבטא היה "זה מיקומי" ואפילו מילים פשוטות אלה כוונו למוכר שעליו היה לאתר את המוצר בין מדפי החנות.
כיום כתוצאה מהקמעונות ההמונית וייצור המזון התעשייתי, הפכה האריזה להכרחית ונחוצה מאד. עליה להגן על סחורות מסכנות של תנאים סביבתיים לא נאותים ומטיפול לא נכון, להיות ארוזה היטב לשם מעבר מהיצרן למפיץ ומשם לצרכן וכן למשוך את תשומת ליבו של הצרכן.
האריזה צריכה להיות במחיר הגיוני יחסית לעלות המוצר הארוז, קלה לייצור, מותאמת לשיטות העבודה של הלקוח, מתאימה למוצר הנארז, אטומה ותואמת לתקנים של איכות הסביבה.
אז איך בוחרים את האריזה המתאימה?
- באריזה צריך להשקיע. היא מושכת את העין עוד לפני שהלקוח בוחר במוצר עצמו. אריזה המעוצבת באופן המקדם את מכירת המוצר הארוז, נחשבת כיום לכלי שיווקי ממדרגה ראשונה. אריזה מוצלחת היא אריזה העשויה מחומר מיוחד, חדשני או עם צבעוניות התואמת את אופי המוצר. לא מומלץ לדוגמא לארוז חטיפים וממתקים לילדים באריזה עם צבעים סולדים ועייפים שמדברים למבוגרים.
- אריזות למזון תופסות מקום ונפח רב במחסנים ועל המדפים בחנויות לכן יש לקחת בחשבון את עניין השינוע והאחסון. בדקו כמה מוצרים נכנסים לאריזה וקחו בחשבון שאריזות מרובעות ושטוחות מאפשרות ניצול מיטבי של השטח במשאית, במחסן או על המדף.
- נוחות האריזה חשובה לא פחות. פתיחה מהירה ונוחה. הוצאה קלה של המוצר. סגירה רב פעמית של האריזה בעזרת מדבקה או אלמנטים אחרים דבר המביא להארכת חיי המדף של המוצר.
- חדשנות ומקוריות. צריכת הפופקורן עברה מהפך מחטיף הנקנה מחוץ לבית לחטיף לשימוש ביתי. תרם לכך עיצוב האריזה המיועדת למיקרו- תחליף לשימוש בסיר המסורתי. גם אריזות הגבינה הבולגרית מסדרת "פיראוס" של תנובה הנמכרות באריזה כפולה של שני מכלים, המכל הפנימי זו רשת פלסטיק בעלת ידית המאפשרת הוצאה והחזרה של חריץ הגבינה מתוך "אמבטיית המים" החיונית לשמירה על איכות הגבינה המלוחה.
- עמידות בזמן חיי המדף. חלק מהמזונות נוטים לשנות את תכונותיהם ואף להתקלקל. לכן חשוב לתכנן ולבחור את אריזת המזון בהתאם כדי שתכונותיו הבסיסיות של המוצר לא יפגעו. לדוגמא אריזות שימורים עוברות חיטוי במהלך האריזה, וכן מוצרי מזון הנארזים באריזות וואקום לשמירה על הטריות.
לסיכום: חברות לעיתים אינן מודעות כי האריזה היא כלי שיווקי חשוב מן המדרגה הראשונה. החדרת מוצר חדש לשוק עולה 2-3 מיליון דולר. לכן יש לזהות כבר בשלב פיתוח המוצר והאריזה את צורכי הלקוח בעזרת מחקרים וסקרי שוק, ולפי התוצאות לייצר את האריזה המיטבית. על האריזה לשדר איכות לא רק של עצמה אלא של המוצר עצמו.
מרחבי הרשת:
יורם קראוס – מדריך למטפס ההרים המתחיל
יורם קראוס – גלובס