אין ספק כי הקמת עסק הוא אחד מהחלומות הפופולריים ביותר כיום – של צעירים ושל מבוגרים כאחד. הקמת עסק משלנו מאפשרת לנו לקבוע את החוקים שלנו, להשתחרר מכבלי שוק העבודה ולקבוע לעצמנו את שעות העבודה, את תזרים המזומנים ועוד. על אף שהרעיון קוסם מאוד לרובנו, יש לדעת כיצד ליישמו בצורה נכונה, וזאת על מנת שאכן נוכל להגשים את כל השאיפות שלנו ולייצר עסק מניב ואיכותי. לפניכם כמה שלבים שאסור לפספס בדרך לפתיחת עסק – לגזור ולשמור.
שלב ראשון: דאגו לגבש את הרעיון
מדובר בשלב הראשוני ביותר בהקמה של כל עסק. חשוב מאוד שתדעו לגבש לעצמכם את הרעיון ואת הקונספט של העסק אשר אתם מעוניינים להקים. בין היתר, עליכם לשאול את עצמכם:
- מיהו קהל היעד שלכם? מהו טווח הגילאים שלו ובמה הוא מתעניין?
- מה יהיה שם העסק וכיצד ייראה המיתוג שלו?
- היכן יפעל העסק? האם יש צורך לשכור מקום מסוים לצורך הפעלתו, או שניתן להפעיל את העסק מהבית?
שלב שני: הכינו תוכנית עסקית מקיפה
כל עסק זקוק לתוכנית עסקית טובה. בהיעדר תוכנית שכזו, אתם עלולים למצוא את עצמכם במאזן כספים מעוות, שבו ההפסד גדול יותר מהרווח. על מנת להכין תוכנית עסקית מקיפה ואיכותית, יש לתת את הדעת על מספר פרמטרים חשובים:
- עלויות והוצאות העסק
- הוצאות פרסום, מיתוג ושיווק
- צפי תזרים מזומנים
- צפי רווחים ותקבולים
בכל מקרה, תמיד ניתן להיעזר במלווה או ביועץ עסקי, בעל ניסיון ספציפי בהכנת תוכניות עסקיות לעסקים מתחילים.
שלב שלישי: דאגו למימון
לעיתים קרובות, פתיחת עסק כרוכה בשלל הוצאות, כמו למשל רכישת חומרי גלם, השכרה ראשונית של מקום שבו ניתן לתפעל את העסק, תשלומים לעובדים בחודש הראשון ועוד. אם אין ברשותכם הון התחלתי או מקור מימון יציב, תמיד תוכלו לקחת הלוואה לפתיחת עסק, שתסייע לכם להניע את העסק כאשר הוא עוד מצוי בשלביו הראשוניים.
שלב רביעי: הסדירו את כל העניינים הטכניים
גם אם אתם מעוניינים להיות עוסק פטור או זעיר, חשוב מאוד לדאוג להסדיר את כל העניינים הטכניים אל מול רשויות המס. יש לפנות למע"מ ולמס ההכנסה על מנת לפתוח את העסק, ולאחר מכן, יש לפנות לביטוח הלאומי ולעדכן אותם בדבר פתיחת העסק. מרבית העסקים נדרשים להגיש דו"ח לרשויות המס פעמיים בשנה – בתחילת השנה למע"מ, ובאמצע השנה למס ההכנסה. אם אינכם חזקים בבירוקרקטיה, או שלחילופין – אתם מעוניינים לפתוח עוסק מורשה, יש לשכור את שירותיו של רואה חשבון או יועץ מס לצורך הגשת הדו"חות השנתיים ולשם ניהול העניינים הפיננסיים השוטפים בעסק.
בהצלחה!