ניתוח תפוקות בעסק הוא אחד הדברים החשובים ביותר שכל בעל עסק צריך לבצע. בעזרת ניתוח וריכוז נכון של נתונים, ניתן להבין מה עובד בעסק, מה פחות, ללקט תבונות ולפתח את העסק בכיוון הנכון. הבעיה מתחילה בעומס הנתונים – בימינו יש אלפי נתונים שניתן להשיג ממגוון רחב של מקורות, הן ברחבי האינטרנט (מכירות דיגיטליות) והן מחוץ לו. מדידה נכונה ומעקב תדיר אחר תפוקות העסק יכול לעשות קסמים לכל חברה.
בהתאם לגודל העסק, ישנן שיטות שונות למעקב אחר תפוקות ונתונים בעסק. בעסק קטן בעל העסק יכול לעשות זאת בעצמו, עסקים אחרים ישתמשו בחברות מתמחות שעוזרות להם לעקוב אחר מידע, ולבסוף ישנן לא מעט תוכנות ייעודיות שמטרתן ניתוח נתונים עסקיים. איזו אופציה שלא תבחרו, בסוף אתם אלו שמחליטים החלטות על בסיס ניתוח הנתונים.
5 טיפים לניתוח נתונים עסקיים של העסק
- היו מפוקסים על מה שחשוב – הרבה פעמים אנחנו מקבלים אינספור נתונים המגיעים ממספר רחב של מקורות, מה שמקשה על קורלציה ביניהם. חשוב לנסות ולהבין מה רלוונטי ומה לא רלוונטי, ולהיפטר מנתונים שלא מעניינים אתכם. זה יקל משמעותית על ניתוח נתונים עסקיים.
- הערכה גסה של המידע – אם אתם מכירים את העסק שלכם טוב, אתם פחות או יותר יודעים איך המדדים הנורמליים אמורים להיראות. בהתבסס על הידע הזה, ותוך שימוש בהיגיון, נסו להסתכל באופן ביקורתי על הנתונים ולנסות להבין מה לא נראה נורמלי? איפה יש ירידה? איפה יש עליה? התבססות על ידע קודם יכולה לחסוך הרבה מאוד זמן.
- ריכוז נתונים במערכת ייעודית – שימוש במערכות ריכוז נתונים בדשברוד יכולה להיות מאוד יעילה לניתוח נתונים עסקיים. לכל עסק גדול יש מגוון של מערכות שונות העוקבות ואוספות נתונים, ולפעמים קשה להתמודד עם כל העומס הזה. כשאתם רואים את כל הנתונים מול העיניים ובאופן קבוע, תוכלו לשים לב לטרנדים בעסק, לשינויים ולהתפתחויות. מערכת ריכוז נתונים איכותית תציג מידע ממספר מערכות שונות, שיעזור לכם לפתח תובנות, יעניק לכם מבט חכם על היעדים, הרווחיות והמלאי, ויעזור לכם להגדיל מכירות.
- חשיבה ביקורתית – כשאתם מסתכלים על הנתונים של העסק שלכם, נסו להביט בדרך ביקורתית של כל אחד מחלקי החברה. חשיבה ביקורתית תעזור לכם לפתח דרכים לשפר את שביעות רצונו של הלקוח, התפוקה, המכירות והשיווק. כשהעסק נמצא בעולם כל כך תחרותי, מבט ביקורתי על כל אחד מחלקי העסק יכול לספק תובנות מפתיעות. חשוב לציין שאין להתעלם מחלקים שונים בעסק, ויש לשים לב לכל אספקט של החברה.
- פתחו מודלים לחיזוי – דרך נוספת להשתמש בנתונים עסקיים הוא בעזרת פיתוח מודלים. נתוני מכירות הן בסיס מצוין כדי לפתח מודלים לחיזוי העתיד. אם תזהו טרנדים מצליחים או אסטרטגיות מהעבר שיעזרו לכם לחזות את העתיד, תוכלו להיות חכמים יותר.